Ανεπιτήρητα παραγωγικά ζώα και αδέσποτα φύλαξης στο Ζαγόρι

Σάββατο 1 Φεβρουαρίου 2020

Προς 
-Αρμοδίους
-Ενδιαφερόμενους
-Τοπική κοινωνία  
-Επισκέπτες
 
e-συζήτημα: Ανεπιτήρητα παραγωγικά ζώα και αδέσποτα ζώα φύλαξης – συντροφιάς στο Ζαγόρι  

Αντί άλλου υπομνήματος και αναφορικά στο πολυσυζητημένο και ανεξάντλητο  ζήτημα του τίτλου της παρούσας ανάρτησης, ο ιστότοπος του "ΖΑΓΟΡΙΟΥ ΚΟΙΝΟΝ ΚΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝ" συμμετέχοντας διαφωτιστικά σε μια ανοιχτή εποικοδομική e-συζήτηση και με την έννοια τόσο του ευρύτερου ενδιαφέροντος για τα νομικά ζητήματα, αλλά και της υποχρεωτικής γνώσης του περιεχομένου των νόμων από καθέναν υπεύθυνο και συνετό πολίτη, εστιάζει πρακτικά στα εξής νομοθετήματα:
1. «Ρυθμίσεις για την κτηνοτροφία και τις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και άλλες διατάξεις: Διαχείριση ανεπιτηρήτων παραγωγικών ζώων (αιγοπρόβατα και βοοειδή)»
2. «Νομοθεσία Βοσκοτόπων»
3. «Κανονισμός Λειτουργίας Βοσκοτόπων  Δήμου Ζαγορίου»
4. «Για τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα ζώα συντροφιάς [...]»

Με δεδομένα τα συγκεκριμένα προβλήματα που καταγράφονται γύρω από την ελεύθερη κυκλοφορία μενονωμένων παραγωγικών ζώων μέσα στα χωριά μας, και κοπαδιών στους δημόσιους δρόμους, που ως προβλήματα παλινδρομούν ανεπίλυτα και ως εν δυνάμει παραβατικά φαινόμενα εμπίπτουν προφανώς στους παραπάνω  νόμους του κράτους, μάλλον τους καθιστούν ανενεργούς όπως φαίνεται να έχουν εν μέρει τα κτηνοτροφικά πράματα μέσα στο απείρου κάλλους φυσικό και πολιτιστικό τοπίο του Ζαγορίου μας 

Κατ' αρχήν της e-συζήτησης δεν υπομνύουμε τίποτε και οι παραπάνω τίτλοι των νομοθετημάτων παρατίθενται εδώ ως τυπικές παραπομπές χάριν ενημέρωσης και γνώσης των δημοτών μας (πολιτών) στα πλαίσια της ανοιχτής και σε εξέλιση e-συζήτησης που διεξάγεται άτυπα στα “social media” και στα μεσοχώρια μας, έναντι της άναρχης κατάστασης που παρατηρείται αναμφίβολα τα τελευταία χρόνια και μάλιστα σε κάποια από τα θεωρούμενα ως τα πλέον τουριστικά χωριά του κεντροδυτικού Ζαγορίου  

Ιδιαίτερος λόγος γίνεται για το διάσημο χουλιγουντιανό κεφαλοχώρι Τσεπέλοβο και αυτό αδιάψευστα με βάση τα κατά καιρούς δημοσιεύματα στον τοπικό e-τύπο, αλλά και τις εκάστοτε ανακοινώσεις του Δήμου Ζαγορίου της δημοτικής περιόδου 2014-19 και αφορούν στα πρόστιμα που επέβαλε στους απείθαρχους κτηνοτρόφους της δικαιοδοσίας του, γύρω από το όλως παραδόξως ανεπίλυτο πρόβλημα και παρατεινόμενο φαινόμενο της αδιάκοπης παρουσίας των ανεπιτήρητων βοοειδών μέσα σε κάποιους οικισμούς και δημόσιους δρόμους του Ζαγορίου μας

Μην παραβλέπουμε όμως υπό τον όγκο και τη σκιά των επιδοτούμενων από την Ε.Ε., κρεατοπαραγών βοοειδών και τη ζωηρή παρουσία των αδέσποτων σκύλων, της συντροφιάς, των κυνεγητικών και των δεσποζόμενων άγριων ποιμενικών που όταν παίρνουν ρεπό από τη στάνη τους κατεβαίνουν και ξεχνιούνται στη ραστώνη των χωριών τους και ενδεχομένως να είναι αυτά η βασική αιτία-πηγή του εμπλουτισμού των προηγούμενων αδέσποτων ομάδων με νέα μέλη

Τα δεσποζόμενα άγρια ποιμενικά των επίσης απείθαρχων δεσποτών τους, με τα απαξιωμένα κυνηγετικά και τα ποικίλα πρώην συντροφιάς των διαμερισμάτων και των εξοχικών που ξεπέφτουν στα τουριστικά χωριά μας, φτιάχνουν έναν σημαντικό πληθυσμό αδέσποτων από ανεξέλεγκτης αναπαραγωγής δραματικά αυξανόμενο, όπως στο προαναφερόμενο τουριστικό κεφαλοχώρι όπου σύμφωνα με πληροφορίες άτομα έχουν δεχτεί άγρια επίθεση με δαγκώματα στις γάμπες και διακομίστηκαν σε νοσοκομείο των Ιωαννίνων (Άγγλοι ορειβάτες και κάποιοι εντόπιοι) 

Γι' αυτή την ομάδα ζώων δεν φαίνεται να υπήρξε κάποια δέουσα συστηματική και βιώσιμη δημοτική μέριμνα, τόσο στο πλαίσιο της πρόσκλησης του ΥπΑΑΤ για  επισταμένη καταγραφή των αδέσποτων από τους Δήμους της επικράτειας, όσο και της συμμετοχής του Δήμου στα προσφερόμενα προγράμματα του ΥπΑΑΤ για τη δημιουργία χρηματοδοτούμενων δημοτικών καταφύγιων και ιατρείων αδέσποτων ζώων, που ούτε εδώ αποκρίθηκε ο Δήμος ως δυνητικός δικαιούχος 

Επίσης ο Δήμος, δεν μερίμνησε ούτε από άλλης πρωτοβουλίας του, πιο μαζικού χαρακτήρα και όχι απλά ενός εφάπαξ δειγματικού υγειονομικού ελέγχου και με τη στείρωση και σήμανση δεκαπέντε περίπου σκυλιών από ιδιώτη κτηνίατρο συμβασιούχο του Δήμου σε ένα δυο μικρά χωριά από τα σαράντα έξι, πόσο μάλλον την περισυλλογή των αγνώστου προέλευσης αδέσποτων κυνεγητικών και συντροφιάς που διασταυρώνονται με τον αδέσποτο και τον δεσποζόμενο ποιμενικό, εμπλουτίζοντας τον συνολικό και πρακτικά άγραφο πληθυσμό των αδέσποτων στα ζωηρά χωριά μας

Η υφιστάμενη κατάσταση φαίνεται να συντηρείται και χάρη μιας μάλλον λαθεμένης προσέγγισης ή κατ' άλλους κακώς εννοούμενης φροντίδας και προστασίας,  που εδνιαφέρει καθαρά σε ατομική πρωτοβουλία, μιας ευκαιριακής και όχι τακτικής φροντίδας, που πραγματοποιείται συνήθως σε κοινόχρηστα και πολυσύχναστα σημεία των τουριστικών χωριών μη υποδειγμένων από τον Δήμο μας, με αδιάγνωστη την κατάσταση της υγείας τους, αλλά παρά τον προφανές ενδιαφέρον τους που αναμφίβολα αποτελεί μεν σπουδαίο δείγμα πολιτισμού και ανθρωπιάς, δεν σημαίνει απαραίτητα και ότι αυτό το ενδιαφέρον μεριμνά και προστατεύει συνολικά τα αδέσποτα και ούτε μπορεί να είναι υποκατάστατο της αρμοδιότητας και της αποκλειστικής ευθύνης του Δήμου   

Η φροντίδα αυτή φαίνεται να προσφέρεται σχεδόν αδιακρίτως όλων εκείνων των δυνατοτήτων και των περιορισμών που θα υπαγόρευε η κανονική μέριμνα, για υγιεινή διατροφή των ζώων και για απαιτούμενη καθαρότητα των δημόσιων χώρων, με αποτέλεσμα οι προσφέροντες άτυπα τη φροντίδα να κρίνονται για τον τρόπο τους πολύ αυστηρά από εκείνους που πιθανόν δεν γνωρίζουν καλά τα προβλεπόμενα για την περισυλλογή και τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων ή που γνωρίζουν και ενδεχομένως να εκτιμούν ότι δεν τηρούνται επαρκώς οι στοιχειώδεις κανόνες προστασίας και μάλιστα ερήμην του Δήμου

Από πλευράς μας επειδή γνωρίζουμε τι κάνει ένας μεμονωμένος εθελοντής φροντίδας αδέσποτων και τους σχετικούς νόμους γύρω από το τι επιτρέπεται ή δεν επιτρέπεται να κάνει ο εθελοντής, αναγνωρίζουμε αυτή την προσπάθεια ως υπόθεση κάποιων ευαισθητοποιημένων ή φιλόζωων που καλώς φροντίζουν κάποια ήμερα και ευκολοπλησίαστα αδέσποτα που υποπίπτουν στην αντίληψή τους ή και στη συμπάθειά τους και έχουν προφανώς άμεση ανάγκη περίθαλψης ως θύματα του αλληλοφαγώματος με τα άγρια δεσποζόμενα ποιμενικά

Αυτή η στάση φροντίδας πέρα από άτυπη με την έννοια της κανονικότητας, χαρακτηρίζεται και ως μη διακριτική, εκκεντρική κατ' άλλους επικοινωνιακά και ενδεχομένως εντελώς άστοχη, για τον λόγο ότι δεν γίνεται αποδεκτή ως ελεύθερη πράξη στον δημόσιο χώρο, με αποτέλεσμα να μην αλληλεπιδρά θετικά και στην επιθυμητή κατεύθυνση που είναι πρώτα η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση περισσότερων δημοτών μας μέσα από συντονισμένες προσπάθειες την ανάληψη τέτοιων εξωθεσμικών πρωτοβουλιών και εφόσον ως επιτρεπτές δράσεις φροντίδας ή και πράξεις υιοθεσίας ανακοινωμένες στην κατάληλη θεματική της ιστοσελίδας του Δήμου με όλο το νομικό και προγραμματικό πλαίσιο διαχείρησης που διέπει τη μέριμνα

Η διαφορά όμως είναι ότι αυτές οι δράσεις γίνονται περισσότερο στα πλαίσια μιας άτυπης διαδικασίας και μερικής αντιμετώπισης, χωρίς μόνιμο δημοτικό κτηνίατρο, επαρκή και τακτική σίτιση, ειδική φαρμακευτική αγωγή, πρόγραμμα στείρωσης, οργανωμένο καταφύγιο αποκατάστασης και νεκροταφείο θανόντων και γενικά των κατάλληλων και κανονικών συνθηκών που θα εγγυούνταν την υγεία και υγιεινή των ζώων, την καθαριότητα των οικισμών από το άδειασμα των κάδων και την ασφάλεια των δημοτών (πολιτών), επειδή όλα αυτά ακριβώς δεν βρίσκονται κάτω από την υπεύθυνη δημοτική εποπτεία και αρωγή μιας συστηματικής, αλλά και καθολικής μέριμνας, για την προστασία όλων μέσα στη δημοτική ζωή 

Οφείλουμε όμως να αναγνωρίζουμε και το δικαίωμα στα άτομα εκείνα που έχουν λόγους να είναι επιφυλακτικά και ανεξοικείωτα με τα αδέσποτά μας, δημότες και επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους, που καλώς κακώς τυχαίνει έχουν τους δικούς τους  δικαιολογημένους ή αδικαιολόγητους λόγους να τα φοβούνται, καθώς αυτά κυκλοφορούν λυτά και αφίμωτα, γιατί τα ποιμενικά από φύσης τους και από χρησιμότητας ως φύλακες κοπαδιών, είναι άγρια και γίνονται πιο επιθετικά σε ό,τι κινείται και τους είναι οσφραντικά ασύμβατο στο αστικό περιβάλλον που συχνάζουν, στις πλατείες, στους δρόμους, στα πάρκα, που τα ορίζουν ως απόλυτα ελεγχόμενους φυσικούς χώρους τους 

Ενδεχομένως δικαιολογημένο ακόμα και το αίσθημα της φυσικής απέχθειας κάποιων ατόμων που δεν θα πρέπει να ερμηνεύεται ως στάση σρνητική και μη φιλόζωη, όπως και εκείνων που με τη χρήση γνωστών προσφωνημάτων προς τα σκύλους και χωρίς βέβαια άλλη χειρονομία, τα απωθούν από δημόσιους χώρους αναψυχής και από ιδιωτικούς χώρους εστίασης, προστώους και ακάλυπτους (καταστήματα, πλατείες, πάρκα) αν βέβαια δεν είναι σκύλοι βοηθοί και το κατάστημα φέρει πινακίδα, ενώ όλα τα παραπάνω άτομα που τηρούν μια σχετική απόσταση ή ουδετερότητα, κινδυνεύουν μέσα σε αυτή τη συνθήκη της ελεύθερης κυκλοφορίας των δεσποζόμενων άγριων ποιμενικών, αλλά και των διάφορων της συντροφιάς και των άκακων κυνηγητικών, κινδυνεύουν να χαρακτηριστούν συλήβδην εχθροί και διώκτες των ζώων   

Προφανώς το ενδιαφέρον κάποιων φίλων ή συμπαθητικών ατόμων για τα αδέσποτα, αν εξαιρέσουμε τα καλοταϊσμένα ποιμενικά, μπορεί να αφορά και σε τυχαία και μη αξιολογημένη επιλογή ενός αδέσποτου της φροντίδας τους, επειδή ίσως είναι ήμερο, όμορφο και διαλεγμένο μέσα από τα δυστυχισμένα και στην πλειονότητα ασθενικά αδέσποτα, για να στέκει με λίγες κροκέτες σαν κράχτης μπροστά στις εισόδους των «τουριστικών» καταστημάτων προκαλώντας την πραγματική ευαισθησία των επισκεπτών που εκδηλώνεται αυθόρμητα 

Η ιδιοτυπία αυτής της στάσης φροντίδας και ενώ θα μπορούσε να έχει την προγραμματική αρωγή του Δήμου στην εθελοντική της δράση ως θεσμικός σύνδεσμος, είναι ότι δεν ακούστηκε στις λαϊκές συνελεύσεις ή σε άλλο φόρουμ να αναζητά και να προτείνει συλλογικές λύσεις στο ζήτημα των αδέσποτων, μέσω της θεσμικής οδού που είναι η κοινοτική και η δημοτική οδός, για μια υπεύθυνη και καθολική μέριμνα στα πλαίσια δημοτικού Προγραμάμματος Διαχείρησης του ΥπΑΑΤ, με αποτέλεσμα η εσωστρέφειά της να παραβλέπει μάλλον εντελώς το γεγονός ότι τα αδέσποτα αυξάνονται ανεξέλεγκτα στον τόπο τους 

Παράλληλα με την παραπάνω καλοπροαίρετη κατά γνώμη μας στάση φροντίδας που βέβαια είναι καθαρά στάση ατομικής και όχι οργανωμένης πρωτοβουλίας μιας σωματειακής ομάδας εθελοντών ή συνδέσμων του Δήμου και το τονίζουμε αυτό προς αποφυγή τυχόν παρανοήσεων (!), εκτός αν ο Δήμος Ζαγορίου υλοποιεί ήδη Πρόγραμμα Διαχείρησης Αδέσποτων (4039/12} ΥπΑΑΤ που εμείς το αγνοούμε¨ εκδηλώνεται και μια άλλη έκφραση αισθημάτων ζωοφιλίας από τους αγαθούς επισκέπτες μας στα αίθρια ταβερνείων των τουριστικών χωριών, που είναι του τύπου «σε λυπάμαι και σου πετώ το ξίγκι που δεν μπορώ να μασήσω»


Δικαιολογημένα το κάνουν αυτό οι φίλοι επισκέπτες, γιατί από της υφιστάμενης συνθήκης και από μιας ίσως δικής τους αστικής αντίληψης και νοοτροπίας που ενδεχομένως μπερδεύει τα σκυλάκια με τα μαντρόσκυλα, τη ζωοφιλία με την αντικανονικότητα και την κοινωνική απορρύθμιση, δεν είναι υπεύθυνοι οι επισκέπτες μας για τη μοίρα των αδέσποτων ζώων μας, ανεξάρτητα από το αν τους «έδειξαν» ότι εκεί που βρήκαν μια μέρα το ξίγκι που τους πέταξαν, ότι θα το βρίσκουν καθημερινά εκεί και στο μισό μέτρο χιόνι και όλες τις άδειες τουριστικά μέρες των χωριών

Προχωρώντας προς την κανονική αντιμετώπιση και επίλυση του e-συζητήματος, κοινή πεποίθηση θέλει να αποτελεί το εκδηλωμένο προεκλογικά ενδιαφέρον της νεοεκλεγμένης δημοτικής αρχής του Δήμου Ζαγορίου και ίδωμεν μέχρι ανάληψης κατάλληλα πλαισιωμένης πρωτοβουλίας, κανένα πια αδέσποτο ή δεσποζόμενο ποιμενικό και κανένα βοοειδές ανεπιτήρητο μέσα στα χωριά και πάνω στους δρόμους του Ζαγορίου "κανονικά και με το νόμο", για το καλό των ζώων, για καλό των κατοίκων και του τουριστικού μας τομέα παραγωγής και όλα αυτά για μια υπεύθυνη ζωοφιλία της πράξης που θα αγκαλιάζει όλα τα ζώα

Δεν είναι δυνατόν μέχρι τώρα στα 2020, μια Περιφέρεια Ηπείρου και ένας Δήμος Ζαγορίου που συμπράττουν αγαστά για τη σύνταξη και υποβολή του φακέλου υποψηφιότητας του Ζαγορίου στα ασφαλώς αποστειρωμένα και περιποιημένα Πολιτιστικά Τοπία της Unesco, να μην μπορούν Περιφέρεια και Δήμος να συμπράξουν επίσης αγαστά και εν πάσει περιπτώσει καθηκοντολογικά για την απομάκρυνση, τον περιορισμό ή και την περισυλλογή εκεί που απαιτείται, των μαρκαρισμένων ανεπιτήρητων βοοειδών της ελευθέρας βοσκής με ντεφάκτο συμμόρφωση των απείθαρχων ιδιοκτητών τους, με εγκατάσταση της ηθικά απαιτούμενης υγειονομικής και ενδιαιτηματικής φροντίδας των αδέσποτων κυνηγετικών και σκύλων συντροφιάς από τον Δήμο και ενδεχομένους κάποιους συνδέσμους εθελολοντές, αλλά και την παράδοση των κοπαδόσκυλων στους ιδιοκτήτες με ρήτρα στην περίπτωση αντικανονικής χρήσης και εκμετάλλευσης μελλοντικά εκτός ορίων του κτηνοτροφικού τους περιβάλλοντος 
      
Σε αντίθεση προς την αυτονόητη κανονικότητα, οι φερόμενοι ως απείθαρχοι κτηνοτρόφοι βοοειδών και ο χαρακτηρισμός αυτός καθ' ομολογία δημόσια του πρώην δημάρχου, που προσπάθησε σημαντικά πλην όμως αναποτελεσματικά, και παρά την πεποίθηση της πολιτείας για έμπρακτη εμπέδωση της νομιμότητας, δηλαδή της ασφάλειας του πολίτη και προστασίας της ιδιοκτησίας του, οι απείθαρχοι δρουν αδιάκοπα ως υπότροποι σχεδόν μια δεκαετία κάτω από το αυτοδιοικητικό βλέμμα και επιζήμια για την τοπική κοινωνία που πλήττεται επανειλημμένα ηθικά και υλικά από την αντικανονική συμπεριφορά τους, με το να αφήνουν τα ζώα τους ανεπιτήρητα και αδέσποτα, τόσο στο προστατευμένο φυσικό περιβάλλον (βλ. καταπάτηση της Δρακόλιμνης) όσο στους δημόσιους δρόμους  και στους  οικισμούς

Για να μην είμαστε όμως απόλυτοι, αφοριστικοί και καταδικαστικοί απέναντι στη διαπιστωμένη αντικανονικότητα των "απείθαρχων", ο τελευταίος κανονικός και πειθαρχημένος συνδημότης από μας που e-συζητάμε, ας ρίξει πρώτος τον λίθο, αλλά ας ρίξει όμως πρώτα μια γενική ματιά πάνω στη γενικότερη πιθανή παραβατικότητα όλων μας γύρω από μερικά όχι τόσο εμφανή ζητήματα, όπως για παράδειγμα είναι τα περιβαλλοντικά, τα υγειονομικά, τα υδρονομικά και ενδεχομένως τα οικοδομικά κατ' ανάγκη μας και τα καλοριφέρ στον Αυγερινό ως εξαίρετα παράδειγμα ενός τεχνολογικού συνόλου που εμπίπτει στα  πολιτιστικά κριτήρια της Ουνέσκο

Οι Αρμόδιοι Φορείς για το θέμα «ανεπιτήρητα», ας καλέσουν στις έδρες τους και στα υπεύθυνα όργανά τους, τους απείθαρχους κτηνοτρόφους, για έναν τελευταίο διεξοδικότερο διάλογο και ας τους βοηθήσουν να κατανοήσουν τη συμπεριφορά τους και τις συνέπειες των πράξεων τους απέναντι στην τοπική κοινωνία, στους λοιπούς επιτηδευματίες, στους εαυτούς τους και στον ζαγορίσιο κτηνοτροφικό πολιτισμό που είχε τα ζώα του στα κατώγια και στους παρακείμενους στάβλους, αλλά ζώα όπως λένε οι πατεράδες μας δεν έβλεπες πουθενά παραγωγικά ανεπιτήρητα ζώα και αδέσποτα μέσα στα χωριά μας

Να τους δώσουν ξανά την ευκαιρία στους απείθαρχους ώστε να εξηγήσουν ως υπόχρεοι ευρωπαίοι κτηνοτρόφοι - πολίτες τους λόγους που τα βοοειδή τους παραμένουν ανεπιτήρητα και ψοφάνε δίπλα στους δρόμους και μέσα στα ερείπια των χωριών και το σημαντικότερο απέναντι στην αρνητική στάση τους παρά τις τότες παρατηρήσεις, αλλά να συζητήσουν διακριτικά και σοβαρά το ενδεχόμενο αυτοί οι συνάνθρωποι συνδημότες μας να αντιμετωπίζουν τυχόν προβλήματα σωματικής ή και ψυχικής υγείας, που τους καθιστούν αδύναμους και κατά συνέπεια πλημμελή τα κατά κανόνα επαγγελματικά τους καθήκοντα

Εφόσον λοιπόν εξαντλήσουν το θέμα οι αρμόδιοι και εφόσον δεν προκύψει στην πορεία αμέσως κάποιο θετικό αποτέλεσμα προς την κατεύθυνση της επιθυμητής κανονικότητας, ας εφαρμόσουν το κατά γράμμα στα ανώτερα επίπεδα ακρόασης και δικαιοδοσίας με βάση τις βεβαιωμένες παραβάσεις από τα επίσης αρμόδια όργανα που συνδράμουν κατά κανόνα το διοικητικό έργο των Δήμων σε ό,τι αφορά τα αδέσποτα, προκειμένου να μην δημιουργούνται αρνητικές εντυπώσεις ή και τυχόν αμφιβολίες γύρω από ζητήματα της τάξης 

Αντικειμενικά η ανεπιτήρητη βόσκηση αναμφίβολα κοστίζει πολύ ακριβά και στους ίδιους τους κτηνοτρόφους, καθώς οι ετήσιες παράπλευρες απώλειες σε ζωικό κεφάλαιο είναι μάλλον σημαντικές και πολύ πιθανόν το οικονομικό τους αποτέλεσμα να από χασούρα μέχρι απόλυτη ζημία ή στην καλλίτερη "μία η άλλη" και να είναι αυτό μια αιτία αδυναμίας στην εκπλήρωση τυχόν οικονομικών τους υποχρεώσεων, ακόμη και για τα επιβληθέντα ή τα επιβαλλόμενα δημοτικά πρόστιμα ή άλλα κτηνοτροφικά και πιθανόν τα οικοκυρικά τέλη μας   

Πρέπει να υπάρξει άμεσα μέριμνα αλλά και αλληλεγγύη αν και όπου αυτή απαιτείται ως χάρη, για το καλό των συγκεκριμένων κτηνοτρόφων μας, για την πρόοδο της κτηνοτροφίας μας συνολικά και της ειρηνικής δημοτικής ζωής, που ως παρέμβαση αντιμετώπισης και επίλυσης είναι αποκλειστικά υπόθεση και ευθύνη του Δήμου μας και όχι της καλής θέλησης των δημοτών μας   

Προτείνουμε λοιπόν από αυτή εδώ την e-συζήτηση, παρακαλούμε και ευχόμαστε ώστε να βρει το γρηγορότερο η κτηνοτροφία μας την κανονική της θέση και τα κανονικά όρια δραστηριοποίησής της μέσα στο ευαίσθητο φυσικό περιβάλλον του Ζαγορίου που λέγεται Εθνικό Πάρκο Βίκου–Αώου και περιοχή Nατούρα 2000, αλλά και ιδιαίτερο Πολιτιστικό Τοπίο υποψήφιο για τον Κατάλογο των προστατευόμενων Πολιτιστικών Τοπίων της Ουνέσκο 

Ο κτηνοτροφικός τομέας μας, της εκτροφής των βοοειδών και κύρια αυτός των αιγοπροβάτων μας, με διατηρούμενο τον παραδοσιακό χαρακτήρα παραγωγής στη σημερινή μορφή της ημιοικόσιτης λειτουργίας του, οφείλει και μπορεί αυτός ο τομέας να αυτοσυμβάλει στην τουριστική του ανάδειξη και αξιοποίησή του, ως έτερος δυναμικός πόλος έλξης ενός τουρισμού ειδικού ενδιαφέροντος, πάνω στα κτηνοτροφικά πράματα «του βουνού και της στάνης» μας
  
Μπορεί να επιτευχθεί αυτό αν βέβαια πραγματοποιηθεί κανονικά μέσα στα όρια του φυσικού του χώρου, δηλαδή στις κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις του, που είναι ο διακανονισμένος από τον Δήμο κοινοτικός βοσκότοπος, η στάνη και το τυροκομείο για τη θερινή περίοδο, ο στάβλος με την αποθήκη ζωοτροφών και οι βοηθητικοί χώροι για τη χειμερινή περίοδο, με τα σκυλιά δεμένα ή μαντρωμένα 

Οι κτηνοτρόφοι μας και ιδιαίτερα εκείνοι που είναι παράλληλα και τουριστικοί επιχειρηματίες, μπορούν κάλλιστα να γίνουν τουριστικά ελκυστικοί ως φορείς οι ίδιοι των πατροπαράδοτων κτηνοτροφικών γνώσεων και των πρακτικών που αποτελούν μια πολύτιμη περιοχή της άυλης πολιτιστικής μας κληρονομιάς και να προσφέρουν αυτή τη γνώση, καλώντας τους επισκέπτες μας στο οργανωμένο κτηνοτροφικό τους περιβάλλον με το σύνθημα "Γίνε για μια μέρα κτηνοτρόφος"

Οι επισκέπτες μας, ως καλοί πρέσβεις στην ημεδαπή και αλλοδαπή, κατά την ολιγοήμερη παραμονή τους στα χωριά μας, θα έχουν κάθε εποχή την ευκαιρία να συμμετάσχουν ευχάριστα και δημιουργικά, μεμονωμένα ή ολιγομελή, σε ένα βιωματικό πρόγραμμα στα βασικά στάδια της κτηνοτροφικής καθημερινότητας και της ζωικής παραγωγής, τόσο της θερινής όσο και της χειμερινής στάνης, που θα ενδιαφέρουν στη συνοδεία βόσκησης του κοπαδιού, στη διατροφή τους κατά τον ενσταβλισμό, στον κούρο, στο άρμεγμα, στη γέννα, στην τυροκομική και σε άλλες εργασίες

Η κτηνοτροφία μας μπορεί να πρωτοτυπήσει σε ευρωπαϊκό επίπεδο και να γίνει δυναμικός τουριστικός πόλος έλξης μέσα στα πλαίσια της δια βίου μάθησης, ναι, αξιοποιώντας κατάλληλα το οργανωμένο στανικό και σταβλικό περιβάλλον της εκπαιδευτικά, από το να υποβόσκει παθητικά στον τουριστικό τομέα που προσπαθεί εναγωνίως για την όσο δυνατόν καλλίτερη προβολή των έξοχων υπηρεσιών του, ενώ δυσφημείται δυστυχώς αδιάψευστα και ανυποστήρικτα στην περίπτωση των βοοειδών που περιφέρονται στους οικισμούς και στους δρόμους  

Δεν είναι δυνατόν με τα ξερά μας να καίγονται άδικα και τα χλωρά μας, δηλαδή οι κανονικοί και οι συστηματικοί κτηνοτρόφοι, που αποτελούν ιδανικά πρότυπα στον τομέα της εκτροφής βοοειδών και αιγοπροβάτων μας, με απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον κατά την ελευθέρα βόσκηση στις προστατευόμενες ζώνες, με αδιάκοπη  τη φροντίδα στη διατήρηση και την καθαρότητα των φυσικών πηγών για τους πεζοπόρους και τους ίδιους, με καθαρές τις λούτσες των αιγοπροβάτων τους, όσο δεν τις βρομίζουν με τις επελάσεις τους τα διψασμένα βοοειδή και δικαίως, ελλείψει ξεχωριστών λουτσών για τα ολοένα αυξανόμενα βοοειδή μας

Για όλα αυτά που συζητήσαμε μέχρι εδώ και ο κόσμος τα έχει τούμπανο, να  υποθέσουμε ευγενικά ότι οι Περιφέρειες και οι Δήμοι υπάρχουν μάλλον και για όλα αυτά, για όλα τα «κανονικά και με το νόμο» που αφορούν στην κτηνοτροφία μας και τα ατυχή «παρελκόμενά» της και να καταλάβουν ότι στην τρεχάλα τους προς την Ουνέσκο δεν θα πρέπει να έχουν ουραγούς τα ανεπιτήρητα βοοειδή , με τα δεσποζόμενα και τα αδέσποτα  

Οφείλουν και μπορούν, η Περιφέρεια και ο Δήμος, αφενός να είναι αρωγοί στις προσπάθειες των κτηνοτρόφων για την αγωνιώδη αναβάθμιση των συνθηκών και των μέσων παραγωγής τους με την εφαρμογή καινοτομιών προς βελτίωση της ποιότητας και της δυνατότητας προώθησης/διάθεσης των υποποτυποδών παραγόμενων κτηνοτροφικών προϊόντων (ειδική τιμή ορεινού γάλακτος από τις γαλακτοβιομηχανίες, στρώσιμο των κεντρικών κτηνοτροφικών δρόμων να μη σπάνε τα αυτοκίνητα, αύξηση αριθμού  λουτσών αποκλειστικά τα για βοοειδή, έγκαιρο και επαρκή εμπλουτισμό με νερό σε περιόδους ανομβρίας, προμήθεια φωτοβολταϊκών για τα αρμεχτικά, τον φωτισμό στο βουνό και τη φόρτιση των κινητών των πεζοπόρων, περιοδική υγειονομική μέριμνα μεταδοτικών νόσων και νεκροταφείο υγειονομικής ταφής ζώων κάθε είδους, ένταξη στα ΕΣΠΑ κ.ά.) και αφετέρου Περιφέρεια και Δήμος να επαναφέρουν στην κανονικότητα εκείνους που διαπιστωμένα βλάπτουν απερίσκεπτα και ανεπανόρθωτα τα δημόσια και ιδιωτικά συμφέροντα στην τοπική κοινωνία, υποβαθμίζουν το οικοτουριστικό μας πακέτο και κύρια το φυσικό και πολιτιστικό μας περιβάλλον

Να απαλλάξουν «κανονικά και με το νόμο» το αστικό και περιαστικό περιβάλλον των οικισμών μας από τα ανεπιτήρητα βοοειδή και τα αμφιβόλου υγιεινής και πρόθεσης δεσποζόμενα κοπαδόσκυλα, που διαταράσσουν την ομαλή και αμέριμνη καθημερινότητα των κατοίκων και των επισκεπτών, που επηρεάζουν την ποιότητα υγιεινής των κοινόχρηστων χώρων, την ασφάλεια και την υγεία, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις ακόμα και τις σχέσεις των δημοτών, όσων κατά ένα τρόπο εμπλέκονται ή θίγονται άμεσα

Δεν διακατεχόμαστε από καμιά φοβική εμμονή, καμιά φυσική απέχθεια, καμιά φενακική υποκρισία, ούτε και έχουμε καμιά θεσμική αρμοδιότητα απέναντι στα e-συζητούμενα βοοειδή, τα σκυλιά και τα αόρατα αφεντικά, παρά μόνο θέση και άποψη που την εκφράζουμε δικαιωματικά ως κανονικοί πολίτες που προσεγγίζουν την έννοια της κανονικότητας 

Μιλάμε ξεκάθαρα για τα πράματα όπως συμβαίνουν στο φυσικό και πολιτιστικό μας περιβάλλον και όπως σχολιάζονται από τον τοπικό e-τύπο, χωρίς αποσιωπήσεις και εξωραϊσμούς μεροληψίας, χωρίς να σπάμε ούτε ηθικούς, ούτε εθιμικούς, ούτε νομικούς κανόνες που ενδιαφέρουν στην τοπική κοινωνία και στην τοπική αυτοδιοίκηση αντίστοιχα, γιατί αυτή η κωμικοτραγικότατη αντικανονικότητα των ιδιοκτητών των ανεπιτήρητων παραγωγικών ζώων και των δεσποζόμενων άγριων κοπαδόσκυλων που αρπάζουν τα πρόσφορα από τα χέρια των γυναικών, τους έχει τσακίσει εδώ και δέκα χρόνια στην πράξη και θα πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους οι συγκεκριμένοι και προκλητικότατοι κτηνοτρόφοι που αφήνουν λυτούς τους ποιμενικούς μέσα στα χωριά, εφόσον υπάρχουν αρμόδιοι για το ζήτημα 

Ένας κινέζος, ούτε πολύ σοφότερος από εμάς τους ζαγορίσιους έλεγε ότι όπου υπάρχει ατιμωρησία ενθαρρύνεται η ανομία που με τη σειρά της επιφέρει την κοινωνική διχογνωμία και τη σύγκρουση των διαφορετικών απόψεων απέναντι σε ένα γενικευμένο κοινοτικό πρόβλημα, ακόμη και μέχρι ορίων αυτοδικίας όπως στην περίπτωση των δεσποζόμενων λυτών ποιμενικών με τις αιφνίδιες επιθέσεις τους σε ανυποψίαστους πολίτες  

Προς διάψευση του σοφού κινέζου, ευελπιστούμε τα προσήκοντα στα αυτονόητα του ζητήματος από τους τυπικά και ουσιαστικά αρμόδιους, αν και εφόσον "μένουμε" Ευρώπη, προσβλέπουμε Ουνέσκο και όχι Κανταχάρ και Τόρα Μπόρα 

Τα πράματα περί των ζώων ορίζονται ρητά  
Κανένα ζώο πια ανεπιτήρητο και αδέσποτο
Κανένας απείθαρχος δεσπότης ζώου  
Τί είναι αυτό που δεν καταλαβαίνουμε;

Με ζαγορίσιους χαιρετισμούς  
ΖΑΓΟΡΙΟΥ ΚΟΙΝΟΝ ΚΑΙ ΣΥΜΦΕΡΟΝ



Σχετική νομοθεσία:
Σχετικά δημοσιεύματα: