ΨΗΦΙΣΜΑ ΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΓΡΕΒΕΝΙΤΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΩΓΟ «ΠΟΣΕΙΔΩΝ»




ΨΗΦΙΣΜΑΤΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ ΓΡΕΒΕΝΙΤΙΟΥ 
ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΓΩΓΟ «ΠΟΣΕΙΔΩΝ»


 Πλήρης ανάρτηση - Ψήφισμα από ΓΡΕΒΕΝΙΤΙΕΔΩ

__________________________________________________________________________

Σχετικά....


Μάης 2019  
Εκτός οικισμών και περιοχών φυσικού κάλλους του Ανατολικού Ζαγορίου ο αγωγός φυσικού αερίου

Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ζαγορίου με ομόφωνη απόφαση του, στην συνεδρίαση της Πέμπτης 8 Μαρτίου, απέρριψε την προτεινόμενη χάραξη, στην περιοχή του Ανατολικού Ζαγορίου, του χερσαίου τμήματος του αγωγού Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Ιταλίας με την επωνυμία «ΠΟΣΕΙΔΩΝ».
ΕΓΝΑΤΙΑ
Ταυτόχρονα, με την ίδια απόφαση, το Σώμα  ζητά να επιλεγεί άλλη χάραξη παράλληλα της Εγνατίας οδού ή της παλιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων-Μετσόβου, δηλώνοντας ότι δεν είναι αντίθετο σε ένα τέτοιο ενεργειακό έργο, αλλά θα πρέπει να γίνει με τις λιγότερες δυνατές επιπτώσεις στο φυσικό και δομημένο περιβάλλον του Ζαγορίου και με σεβασμό στα μνημεία πολιτισμού.
Το θέμα εισηγήθηκε ο Δήμαρχος Βασίλειος Σπύρου, με αφορμή το, από 5 Φεβρουαρίου 2018, αίτημα για διάθεση στοιχείων (για εκτελούμενα ή προγραμματισμένα έργα υποδομής, σημεία ιδιαίτερου ενδιαφέροντος, μνημεία κλπ) από το Δήμο της σύμπραξης C&M Engineering Α.Ε – ΑΣΠΡΟΦΟΣ ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Α.Ε., η οποία ανέλαβε, από τον Κύριο του έργου την εταιρεία Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Ιταλίας/ Υ.Α.Φ.Α. Ποσειδών Α.Ε. (IGI Poseidon S.A.), την εκπόνηση της οριστικής μελέτης και την παροχή Υπηρεσιών Αδειοδότησης για το Χερσαίο Τμήμα του αγωγού και των συνοδών εγκαταστάσεων του έργου στην Ελληνική Επικράτεια.
 Ποια χάραξη προτείνεται
Η προτεινόμενη χάραξη στην περιοχή του Δήμου Ζαγορίου και ειδικότερα στο Ανατολικό, προβλέπει τη διέλευση του αγωγού από τη Λίμνη Πηγών Αώου στην κορυφή του υψώματος Τούφα Γρεβενιτίου, τη συνάντηση με τον επαρχιακό δρόμο ανάμεσα στα χωριά Τρίστενο – Γρεβενίτι λίγο πριν το Μνημείο εκτελεσθέντων Γρεβενιτίου, τη συνέχιση προς τον ποταμό Βάρδα  μέσω των υψωμάτων της περιοχής, την είσοδο στην κτηματική περιφέρεια Τριστένου στο ύψωμα Ζαλαπροβιά, τη διέλευση του ποταμού Βάρδα νοτίως και πολύ κοντά στο παραδοσιακό πέτρινο γεφύρι της Τσίπιανης, εισέρχεται εντός του οριοθετημένου οικισμού Άμπελος (Τσίπιανη), συνεχίζει προς την κορυφή του υψώματος Καπέλα, συνεχίζει την οριογραμμή του υψώματος αυτού και καταλήγει στον οικισμό Μηλιωτάδες, από τον οποίο διέρχεται εντός του οριοθετημένου τμήματος αυτού και εντός της καλλιεργούμενης ζώνης, συναντά στη συνέχεια τον ποταμό Ζαγορίτικο, τον οποίο διαπερνά λίγα μόνο μέτρα βορείως του παραδοσιακού πέτρινου γεφυριού Καμπέρ Αγά, συνεχίζει εντός της καλλιεργούμενης ζώνης, συναντά τον οικισμό Ποταμιά και εξέρχεται των ορίων του Δήμου Ζαγορίου με κατεύθυνση το Δρίσκο.
Οι λόγοι της διαφωνίας
Η προτεινόμενη χάραξη, σύμφωνα με την εισήγηση του Δημάρχου, είναι απαράδεκτη και ο Δήμος δεν συμφωνεί με αυτή σε καμία περίπτωση, διότι προτείνεται η διέλευση του αγωγού:
1.Μέσα από μία περιοχή με πλούσιο φυσικό περιβάλλον, αιωνόβια δάση και η ζημία που θα υποστεί θα είναι ανυπολόγιστη. Η διέλευση του αγωγού εντός της περιοχής του Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου και της περιφερειακής Ζώνης του είναι αδιανόητη.
2.Μέσα από τους οριοθετημένους οικισμούς Μηλιωτάδων, Ποταμιάς και Αμπέλου (Τσίπιανης) και πολύ κοντά στους οικισμούς των Γρεβενιτίου και Τριστένου.
3.Σε πολύ κοντινή απόσταση από παραδοσιακά πέτρινα γεφύρια Τσίπιανης και Καμπέρ Αγά, τα οποία χαρακτηρίστηκαν διατηρητέα μνημεία (ΦΕΚ 628/Β/26-8-1982).
4.Από τις λίγες πεδινές καλλιεργούμενες εκτάσεις της περιοχής, στους Μηλιωτάδες και την Ποταμιά.
Εναλλακτική πρόταση διέλευσης
Τόσο ο Δήμαρχος, όσο και οι επικεφαλής των παρατάξεων της μειοψηφίας, «Ζαγόρι με συνέχεια», Γαβριήλ Παπαναστασίου και «Νέα πρόταση για το Ζαγόρι», Λεωνίδας Τσουμάνης, τάχθηκαν υπέρ της έλευσης του αγωγού φυσικού αερίου στην περιοχή των Ιωαννίνων, αφού τα οφέλη για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις από τη χρήση αυτής της ενέργειας είναι μεγάλα, ωστόσο συμφώνησαν ότι η προτεινόμενη χάραξη δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή για τους λόγους που εκτέθηκαν στην εισήγηση.
Μετά από ανταλλαγή απόψεων, προβληματισμό  και υπενθύμιση ότι και προ ετών είχε απορριφθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο άλλη προτεινόμενη χάραξη για τον ίδιο αγωγό (θα διέρχονταν από Τοπικές Κοινότητες του Ανατολικού και Κεντρικού Ζαγορίου), το Σώμα κατέληξε ομόφωνα στην απόρριψη της προτεινόμενης χάραξης και στην κατάθεση εναλλακτικής πρότασης για διέλευση του αγωγού παράλληλα στην Εγνατία οδό ή κατά μήκος της παλιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων-Μετσόβου.




13 02 2019 | 16:32

Θέλει  το φυσικό αέριο αλλά έχει και ενστάσεις για το έργο. Το Δημοτικό Συμβούλιο Ζαγορίου με αφορμή την δημόσια διαβούλευση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τάχθηκε υπέρ του έργου αλλά εξέφρασε ενστάσεις, παρά τις αισθητές βελτιώσεις που έγιναν στην αρχική προτεινόμενη χάραξη, εμμένοντας, ουσιαστικά, στην προηγούμενη ομόφωνη απόφασή του από τον περασμένο Μάρτιο.

Ο αγωγός στο Ανατολικό Ζαγόρι μπαίνοντας στα όρια του Δήμου θα διέρχεται (όπως και στην προηγούμενη χάραξη) από προστατευόμενες περιοχές, είτε Natura 2000, είτε του Εθνικού Πάρκου Βόρειας Πίνδου και συγκεκριμένα, ανάμεσα από το Γρεβενίτι και το Τρίστενο με απόσταση από τους οικισμούς τα 300 και τα 310 μέτρα αντίστοιχα, μόλις 100 μέτρα από την Παναγία (περιοχή που βρίσκεται η ομώνυμη εκκλησία των Μηλιωτάδων), σε απόσταση 430 μέτρων από τους Μηλιωτάδες (όμως διαπιστώνεται ότι δεν ξεπερνά τα 250 μέτρα παρόλο που αναγράφεται διαφορετικά στη ΜΠΕ) και 160 μέτρα από την Ποταμιά. Μετά το Γρεβενίτι και το Τρίστενο υπάρχει βαλβιδοστάσιο και είναι η μοναδική  εγκατάσταση που αφορά όλο το μήκος του αγωγού εντός ορίων του Ανατολικού Ζαγορίου.

Με βάση τα στοιχεία της μελέτης και τους σχετικούς χάρτες που τη συνοδεύουν υπάρχει διαφοροποίηση, συγκρινόμενη με την αρχική χάραξη που είχε αποσταλεί την άνοιξη του 2018 στο Δήμο Ζαγορίου, αφού επιλέγεται τώρα η διαδρομή που αφήνει εκτός την περιοχή της Αμπέλου (Τσίπιανης) και δεν επηρεάζει το πέτρινο γεφύρι. Ωστόσο, δεν ισχύει το ίδιο και για το γεφύρι Καμπέρ Αγά στους Μηλιωτάδες (η νέα όδευση είναι βελτιωμένη ως προς την απόσταση από τον οικισμό),  αφού η χάραξη του αγωγού είναι πολύ κοντά σε αυτό παρόλο που μετατοπίζεται σε σχέση με την αρχική. Σε ότι αφορά τα ιερά δάση του Ανατολικού Ζαγορίου (Γρεβενίτι-Τρίστενο-Πέτρα και προστατευτικό Παλαιοχωρίου Μηλιωτάδων) η χάραξη δεν φαίνεται να τα επηρεάζει. Ωστόσο, άλλα παραγωγικά δάση βρίσκονται στην πορεία του αγωγού με δεδομένες επιπτώσεις από την κατασκευή του έργου.

Το Δημοτικό Συμβούλιο αποδέχθηκε  ομόφωνα την εισήγηση του Δημάρχου Βασίλη Σπύρου με την οποία αναγνωρίζει την σπουδαιότητα και αναγκαιότητα του έργου και τάσσεται υπέρ της κατασκευής του. Εκφράζει, ταυτόχρονα,  την μερική ικανοποίηση του για την υιοθέτηση ορισμένων εκ των προτάσεων-παρατηρήσεων που κατέθεσε στην εταιρεία και στο υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, με βάση την αρχική προτεινόμενη χάραξη του περασμένου Μαρτίου (η απόφαση είχε αποσταλεί στην εταιρεία που ανέλαβε τη ΜΠΕ και με επιστολή του Δημάρχου ενημερώθηκε για τις προτάσεις του Δήμου, τον περασμένο Αύγουστο, ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος & Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος), δεδομένου ότι αυξήθηκαν οι αποστάσεις του αγωγού από τους οικισμούς Γρεβενιτίου και Τριστένου και τα ιερά δάση της περιοχής, παρακάμφθηκε η διέλευση από τον οικισμό της Αμπέλου και το γεφύρι Τσίπιανης, απομακρύνθηκε η χάραξη από τους Μηλιωτάδες, αλλά όχι και από το γεφύρι Καμπέρ Αγά για το οποίο το Δημοτικό Συμβούλιο εμμένει στην εξεύρεση καλύτερης λύσης για την όδευση του αγωγού σε μεγαλύτερη απόσταση, ώστε να προστατευθεί πλήρως το μνημείο. Τέλος, το Σώμα παραμένει σταθερό στην παλιότερη απόφασή (43/2018) του για χάραξη του αγωγού κατά μήκος της παλιάς εθνικής οδού Ιωαννίνων-Μετσόβου και παράλληλα της Εγνατίας οδού, ως την βέλτιστη λύση όδευσης του αγωγού από την περιοχή του Ζαγορίου.


(epiruspost.gr)